fbpx

טיפים לעבודה עם לקוח מתערב

לפני שמתחילים לחשוב על פתרונות להתמודדות, (או בוחרים שלא להתמודד..) חשוב להבין את הרקע והרציונל.

לקוח שמתערב מונע על ידי הצורך בשליטה, משום ששליטה היא דרך יעילה ליצירת בטחון ורוגע, ובמיוחד כשמדובר בפרויקטים בעלי חשיבות והשלכות כה גדולים מנטלית ופיננסית, הרי שהצורך בקרקע יציבה, או סוג של עוגן הוא ברור.

רובנו, אם נודה בכך, לא משחררים שליטה בקלות יתרה. אמנם ישנם אנשים שמסוגלים לתת לאיש המקצוע יד חופשית לחלוטין, אך לרוב מדובר במקרים של היכרות  מוקדמת, מוניטין, אילוצים וכד', שאז יש מקורות להסתמכות וליצירת ביטחון.

ואולם, במרבית המקרים, אין בכך די. אנו חשים צורך לקחת חלק ממשי בתהליך, בקבלת ההחלטות, בזרימת המידע, בבחירות הקטנות והגדולות המרכיבות את הפרויקט. וכאן בעצם מתגלה הבעיה במלוא הדרתה. שכירת שירותי אדריכלית או מעצבת חייב לכלול גם את ההבנה שיש איש מקצוע מכוון ומוביל בפרויקט. לא מעט מקרים מסתיימים בטונים צורמים ובחוסר שביעות רצון עקב בעיות תקשורת ושליטה. אז מה אפשר לעשות?

טיפ ראשון – ענווה.

אמנם נשכרו שירותיך להוביל, לתכנן ולהביע את יכולותיך וכישוריך, ועם זאת, היכנסי לרגע לנעלי הלקוח, וחשבי על הסיכון, הלחצים, הפחדים שהם מנת חלקו. המצב הרגשי של הלקוח שלך מצריך ממך קודם כל אמפתיה והקשבה. ברגע שתביני את המניע, תוכלי לשקף אותו ללקוח ולהרגיע את החששות.

לדוגמה לקוח שמבקש לשבת יחד איתך על שלבי תכנון, כשאת נוהגת לייצר סקיצה ראשונית עצמאית לחלוטין ורק אז לשבת עם הלקוח- את יכולה להסביר שהצורך שלו לקחת חלק ברור ולגיטימי, ואכן תשתפי בתהליך באון מלא, אך לשם ההתחלה, את מבקשת לקבל את ההזדמנות להוכיח את הסיבה שבגללה בחרו בך. ושהסקיצה הראשונית היא תוצר של תכנון, שלוקח בחשבון את כל מה שאת יודעת עליהם, ואולי יש לו עוד מידע לתת לך כדי לעזור, עד הפגישה הבאה בה תציגי את התכנון.

באופן כזה את אמפתית ועם זאת נחושה. ותרי על האגו והיי פתוחה לצורך של הלקוח להיווכח שאת מקצועית וממוקדת בו ובפרויקט.

טיפ שני – הקדימי תרופה למכה.

אדם שזקוק לשליטה, יעריך מאד קבלת מידע ועדכונים שוטפים, כך שאת תוכלי להתרכז בעבודה עצמה ללא הפרעות ובקשות. הפכי זאת להרגל לדווח על התקדמות, אפילו המינורית ביותר, וכך תעצימי את תחושת הבטחון בבחירה בך ובהסתמכות עליך .

טיפ שלישי – גשר

הלקוח המתערב לרוב מלווה על ידי בן/בת זוג שקט יותר. נסי לייצר יחסי עבודה עם האדם השקול בצוות, בקשי מעורבותו בפרויקט ולאט לאט צרי מצב שבו הוא איש הקשר שלך, ודרכו מתנהלת ההתקשרות עם הלקוח. וודאי לשמור על העברת מסרים ומידע באופן רציף ושוטף גם ללקוח עצמו, או בפניה עקיפה אליו, כך שירגיש מעורב, אך את הלחץ שמייצרת המעורבות שלו, תצליחי למוסס על ידי התנהלות שקטה עם האדם הרגוע יותר. שימי לב להקפיד להעביר את התחושה שהלקוח חשוב ודרוש לתהליך כדי למנוע מצב הפוך שבו ירגיש מודר מהפרויקט…

טיפ רביעי – מינוף

לקוח מתערב, הוא לקוח עם מוטיבציה גבוהה, ולרוב גם רצון ויכולת לקדם ולהזיז תהליכים. עשי בכך שימוש. את יכולה לתעל את האנרגיות האלו לצורך קידום נושאים רלוונטיים עבור הפרויקט שיחסכו לך זמן יקר. מנפי את הסיטואציה בכך שתיעזרי בלקוח עצמו.

הגדירי משימות. שלחי את הלקוח המתערב למשימות שונות, שיקלו עליך בהמשך הדרך, ויספקו ללקוח המתערב תעסוקה ותחושת ערך כחלק חשוב בקידום הפרויקט.

טיפ חמישי – KEEP CALM AND DON’T PANIC

לחץ לא יקדם אותך לשום מקום הוא רק יכול להפריע. סנני רעשי רקע, שמרי על רוגע וביטחון ביכולות שלך. הזכירי לעצמך שנבחרת לפרויקט, ואת עושה את מיטבך. לקוח שממשיך להתערב, חי את סיפור חייו, לא תמיד את חייבת להבין למה, ואת בטח שאינך מטפלת רגשית, ולכן שחררי. התמקדי בעבודה, והסתכלי בפרופורציה הנכונה על הדברים.

לפני שמתחילים לחשוב על פתרונות להתמודדות, (או בוחרים שלא להתמודד..) חשוב להבין את הרקע והרציונל.

לקוח שמתערב מונע על ידי הצורך בשליטה, משום ששליטה היא דרך יעילה ליצירת בטחון ורוגע, ובמיוחד כשמדובר בפרויקטים בעלי חשיבות והשלכות כה גדולים מנטלית ופיננסית, הרי שהצורך בקרקע יציבה, או סוג של עוגן הוא ברור.

רובנו, אם נודה בכך, לא משחררים שליטה בקלות יתרה. אמנם ישנם אנשים שמסוגלים לתת לאיש המקצוע יד חופשית לחלוטין, אך לרוב מדובר במקרים של היכרות  מוקדמת, מוניטין, אילוצים וכד', שאז יש מקורות להסתמכות וליצירת ביטחון.

סיכומו של דבר, פרויקט תכנון בית מגורים הוא נושא מורכב שמחייב גם הבנת התהליכים הנפשיים של הלקוחות ולא רק עבודת עיצוב ותכנון גרידא. לקוחות אשר מבקשים לקחת חלק פעיל, הם למעשה מתנה עבורך, הן למינוף וקידום הליכים ומשימות, והן ליצירת קשר חזק יותר לפרויקט, מה שיעלה את הסבירות לשביעות רצון, לתהליך נעים ומהנה לשני הצדדים וכמובן- ישםיע על השגת לקוחות עתידיים ובניית מוניטין. הכישה שלך היא שתקבע את הצלחת תהליך עם לקוח מתערב וככל שתגיעי יותר פתוחה ומבינה, ותצליחי להכיל את הצרכים והמניעים של הלקוח, כך תגבירי את רמת האמון, ההנאה והתוצאה. ללקוח ולעצמך וודאי.

רוצה לשמוע על נגר שעובד אחרת? שלחי הודעת וואטספ

צור קשר
תשאירו פרטים ונקבע פגישת ייעוץ חינם
גלילה לראש העמוד

שיחת ייעוץ חינם לעיצוב המטבח שלך!

אתם בעד עיצוב כפרי? אולי מודרני מדבר אליכם יותר? או חלומכם הגדול ביותר הוא בכלל מטבח שכולו בצבע ורוד 
בפאו הכל הולך! לא משנה איזה צבע ואיזה חומר תבחרו אתם יכולים לתת לדמיון שלכם להתפרע!
באו שבו איתנו לפגישת ייעוץ חינם! באולם התצוגה החדש שלנו ברעננה ברחוב היצירה 4 ותתרשמו !

דילוג לתוכן